بیوگرافی ایرج راد + عکس

biography iraj rad 01 بیوگرافی ایرج راد + عکس ایرج راد، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون

بیوگرافی و عکس های ایرج راد

ایرج راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون از دوران جوانی فعالیت خود را با تئاتر آغاز کرد. ایرج راد تاکنون در فیلم ها و سریال های خاطره انگیزی چون اجاره نشینان، امیرکبیر، وزیر مختار، در پناه تو و… بازی کرده است.

چکیده ای از بیوگرافی ایرج راد

نام واقعی: اکبر حسنی راد

تاریخ تولد: 17 اردیبهشت 1324

محل تولد: تهران

زمینه فعالیت: کارگردانی و بازیگری در تئاتر، سینما و تلویزیون

بیوگرافی ایرج راد

اکبر حسنی راد با نام هنری ایرج راد بازیگر باتجربه و پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران در 18 اردیبهشت 1324 در تهران به دنیا آمد.

ایرج راد یکی از بازیگرانی است که تحصیلات آکادمیک دارد. او دارای مدرک لیسانس نمایش از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه کاردیف ولز است. همچنین ایرج راد دارای عنوان درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور است.

ایرج راد دو سال در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و یک سال در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه نبی اکرم تبریز و یک سال در دانشکده هنر تدریس کرده است.

فعالیت هنری ایرج راد در تئاتر

biography iraj rad 02 بیوگرافی ایرج راد + عکس ایرج راد فعالیت هنری خود را از 18 سالگی آغاز کرد.

ایرج راد فعالیت هنری خود را از سال 1337 یعنی از سال اول دبیرستان با اجرای نمایش برای کودکان آغاز کرد. ایرج راد در سال ۱۳۳۸ دوره سخنرانی و تئاتر را زیر نظر خانم مهین دیهیم گذراند.

پس از آشنایی با شاهین سرکیسیان و چند فعالیت نیمه حرفه ای دیگر، در سال 1342 در سن 18 سالگی با اجرای نمایش قرعه کشی مرگ اثر واه کچه در تالار فرهنگ به کارگردانی کمال الدین شفیعی روی صحنه رفت.

ایرج راد با همکاری گروه های تئاتر میترا و مهر به فعالیت تئاتری خود ادامه می دهد و با بیش از سی سال فعالیت در عرصه تئاتر یکی از با سابقه ترین بازیگران این عرصه است. ایرج راد از فروردین 1386 به عنوان مدیر عامل تئاتر انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی سانای امیر آبادی

ایرج راد در تئاترهای زیادی از جمله «آریاداکاپو»، لبخند باشکوه مستر گیل، «بی کفن و مردگان دفن شده»، «آماز قلمدون»، «زنگی سیاه مرد فرنگی» و… ظاهر شد.

ایرج راد علاوه بر بازیگری، تجربه کارگردانی بسیاری از نمایش‌های «بدل»، «دکتر فاستوس»، «دکتر کیوک»، «ماهاجران»، «ماهیان کوشیار»، «شهرا و دکتر فاستوس» را در کارنامه خود دارد. حرفه هنری

نمایش «تجمل و فقر» در بخش مهمان بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سال 1387 یکی از آخرین آثار ایرج راد در سال های اخیر است.

ایرج راد مقابل دوربین سینما و تلویزیون

biography iraj rad 03 بیوگرافی ایرج راد + عکس پستچی فیلم در دوران قبل از انقلاب اولین تجربه بازیگری ایرج راد در سینما

اولین تجربه بازیگری ایرج راد مقابل دوربین در 26 سالگی با بازی در فیلم پستچی به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال 1350 اتفاق افتاد که پستچی موفق ترین ساخته این کارگردان در محافل جهانی بود. در سال 1972، فیلم Postchi برنده جایزه Inter Film Award در بخش سینمای جدید جشنواره فیلم برلین شد. همچنین نامزد دریافت جایزه هوگوی طلایی از جشنواره فیلم شیکاگو شد.

پس از آن در سال 1354 ایرج راد در فیلم دهه مینا نیز به ایفای نقش پرداخت.

از دیگر فیلم های مطرح با بازی ایرج راد می توان به اجاره نشین ها در سال 1365 و جعفرخان از فرنگ برغده در سال 1366 اشاره کرد.

ایرج راد پس از چندین تجربه تئاتری و بازی های مختلف روی صحنه و حضور در سینما در سال 64 در سریال امیرکبیر یکی از ماندگارترین سریال های تاریخی ایران به کارگردانی سعید نیک پور جلوی دوربین رفت.

ایرج راد در نقش ناصرالدین شاه در سریال امیرکبیر اثری ماندگار و به یاد ماندنی در ذهن بینندگان به جای گذاشت و هنوز هم بسیاری او را با بازی ناصرالدین شاه در این سریال می شناسند.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی مهدی فخیم زاده

ایرج راد در سال ۱۳۷۰ در سریال تاریخی وزیر مختار به کارگردانی سعید نیک پور از شبکه یک سیما نقش اصلی الکساندر گریبایدوف را بازی کرد.

سریال مختار وزیر داستان زندگی الکساندر گریبایدوف نمایشنامه نویس، شاعر و آهنگساز روسی است که وارد دنیای سیاست شد و در دوران قاجار در نگارش صلح ترکمانچایی ایفای نقش کرد و سپس به ایران آمد. وزیر مختار روسیه

biography iraj rad 05 بیوگرافی ایرج راد + عکس ایرج راد بازیگر سریال امیر کبیر ماندگارترین سریال ایران

یکی دیگر از نقش آفرینی های خاطره انگیز و متفاوت ایرج راد در سریال پرطرفدار در پناه تو به کارگردانی حمید اسمه در سال 1374 است.سریال پناه تو یکی از محبوب ترین سریال های خانوادگی دهه 70 است که ایرج راد در آن نقش پدر مریم ( با بازی لعیا زنگنه، بازیگر اصلی سریال.ایرج راد از نقش آفرینی در این سریال به عنوان یکی از محبوب ترین نقش های خود یاد کرد

ایرج راد در سال ۱۳۹۶ نیز همکاری دیگری با حمید حمیله برای بازی در سریال در قلب من داشت.

ایرج راد بار دیگر در سریال «سالهای مشروطه» به کارگردانی محمدرضا ورزی در نقش ناصرالدین شاه مقابل دوربین تلویزیون قرار گرفت. ایرج راد در سریال سال های مشروطه نقش ناصرالدین شاه میانسال و پیر را بازی کرد و این نقش با نقش او در سریال امیرکبیر تفاوت زیادی داشت و دو مقطع زمانی مجزا را به تصویر می کشد.

ایرج راد تاکنون در بیش از 30 سریال و تله تئاتر جلوی دوربین تلویزیون ایران بازی کرده است.

ایرج راد و فعالیت رادیویی

biography iraj rad 06 بیوگرافی ایرج راد + عکس تصاویر ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر ایران

ایرج راد از آذر 1351 تا پایان سال 1353 به مدت دو سال نویسنده و مجری 112 برنامه هفتگی نیم ساعته به نام (تئاتر روز) شامل اخبار، رویدادهای تئاتر ایران و جهان، نقد و بررسی و مصاحبه بود.

ایرج راد و فعالیت در زمینه داوری

biography iraj rad 09 بیوگرافی ایرج راد + عکس ایرج راد در جشنواره های تئاتر زیادی به عنوان داور حضور داشته است

ایرج راد به عنوان داور در تعداد زیادی از جشنواره های تئاتر فجر – منطقه ای، استانی، جشنواره رضوی – دفاع مقدس – عاشورایی و ارتش و جشنواره های دیگر شرکت کرده است.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی رویا حسینی

وی همچنین عضویت در هیات موسس خانه سینما و سه دوره عضویت در هیات مدیره و دبیران انجمن بازیگران سینما را نیز در کارنامه خود دارد.

عضو هیأت مؤسس و هیأت مدیره و مشاور شورای عالی خانه هنرمندان ایران از بدو تأسیس تا کنون.

عضویت در هیات موسس، عضو هیات مدیره، رییس هیات مدیره، نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل خانه تئاتر از بدو تاسیس تا کنون.

زندگی شخصی ایرج راد

biography iraj rad 07 بیوگرافی ایرج راد + عکس ایرج راد و پسرش

ایرج راد متاهل است و سال هاست ازدواج کرده است اما از همسرش اطلاعی در دست نیست، تنها عکس ایرج راد و پسرش در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

لیست فیلم های ایرج راد

پستچی (1351)

دایره مینا (1353)

گردباد (1364)

مستاجرین (1365)

ویزا (1366)

جعفرخان از فرنگ بازگشت (1366)

طوبی (1367)

مثل ابر در بهار (1369)

نصف جهان (1371)

سهراب به سهراب (قطب مخوف) (1372)

شور عشق (1379)

هفت آهنگ (1380)

شمعی در باد (1382)

جایش دیگر خالی نیست (1384)

لیست سریال های ایرج راد

تله تئاتر «ایستگاه» (1364)

تله تئاتر «آریا دا کاپو» (1347)

تله تئاتر «در بزرگراه» (1350)

امیرکبیر (1363-1364)

تله تئاتر «دکتر فاستوس» (1364)

این توصیف بی نهایت (1366-1368)

وزیر مختار (1370)

مدرسه ما (1373)

تحت حمایت شما (1374)

دست در آتش (1376)

در قلب من (1377)

گمشده (1377)

راهی به خانه (1379)

بازی زندگی (2009)

مدار صفر درجه (1386)

سالهای مشروطه (1388)

دختران حوا (2013)

تاریخچه (محکوم 2) (2018)

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

زندگینامه فاطمه گودرزی

سرگذشت: فاطمه گودرزی فاطمه گودرزی 19 تیر سال 1342 در تهران چشم به جهان گشود. …