بیوگرافی بهمن دان بازیگر توانمند سینما و تلویزیون

biography bahman dan 01 بیوگرافی بهمن دان بازیگر توانمند سینما و تلویزیون بهمن دان بازیگر سینما و تلویزیون

بیوگرافی و عکس های بهمن دان

بهمن دان از کودکی عاشق سینما و بازیگری بوده است. او فعالیت هنری خود را با تئاتر در گروه آناهیتا آغاز کرد و در دهه 60 توانست به طور حرفه ای وارد تلویزیون شود. از فیلم ها و سریال های بهمن دون می توان به هدف، بازی پنهان، زیر تیغ و طوفان شن اشاره کرد.

چکیده ای از بیوگرافی بهمن دان

نام اصلی: بهمن دان

تاریخ تولد: 27 اردیبهشت 1337

محل تولد: تهران

زمینه فعالیت: بازیگری سینما و تلویزیون

بیوگرافی بهمن دون

بهمن دان (زاده 27 اردیبهشت 1337 – تهران) بازیگر ایرانی است. وی دارای دیپلم تجربی و فارغ التحصیل دانشگاه در رشته رادیولوژی است.

بهمن دان فعالیت هنری خود را با تئاتر در گروه آناهیتا آغاز کرد و فعالیت خود را در سینما از سال ۱۳۷۱ به صورت حرفه ای به عنوان بازیگر در فیلم هدف آغاز کرد.

مدتی به عنوان تکنسین رادیولوژی در بیمارستان مهر مشغول به کار شد. او در حال حاضر علاوه بر بازیگری به کشاورزی نیز می پردازد.بهمن دان در بیشتر فیلم ها نقش آدم های شرور را بازی کرده است و ظاهر فیزیکی او بیشتر برای این نقش ها مناسب است اما نتوانست متفاوت ظاهر شود.اما بازی او در سریال تلویزیونی بازی پنهان توانایی های او را آشکار کرد.

زندگی شخصی بهمن دون

biography bahman dan 04 بیوگرافی بهمن دان بازیگر توانمند سینما و تلویزیون بهمن دان فعالیت هنری خود را با تئاتر در گروه آناهیتا آغاز کرد

بهمن دان یک پسر به نام رضا فارغ التحصیل بازرگانی و یک دختر به نام شاه پری که دانشجوی حقوق است دارد. همسر بهمن دان خانه دار است.

بهمن دان علاقه زیادی به خانواده اش دارد و به گفته خودش سعی می کند همیشه در کنار خانواده اش باشد.

کودکی و علاقه بهمن دان به بازیگری

biography bahman dan 02 بیوگرافی بهمن دان بازیگر توانمند سینما و تلویزیون بهمن دن از کودکی عاشق سینما و بازیگری بوده است

بهمن دان از کودکی عاشق سینما و بازیگری بوده است. قبل از آمدن تلویزیون، فیلم های 35 میلی متری می خرید و به هم می چسباند و در دوربین می گذاشت تا با دوستانش در حیاط خانه تماشا کنند.

با آمدن تلویزیون، شب ها بیدار بود و سریال های آمریکایی پخش شده از تلویزیون را تماشا می کرد.به گزارش بهمن دان، او با همذات پنداری با شخصیت های سریال های تلویزیونی توانسته به هدف خود در بازیگری برسد.

در دبیرستان در گروه های تئاتر مدرسه فعالیت می کرد. بعدها تا سال 1354 با گروه تئاتر آناهیتا کار خود را ادامه داد و بهمن دان به دلیل عدم موافقت پدرش تا انقلاب به طور جدی بازیگری را دنبال نکرد و پس از وقفه ای طولانی در سال 1371 وارد عرصه بازیگری شد.

بهمن دان در مصاحبه ای درباره دوران کودکی خود گفت:

“من در قهوه خانه محلی خود با تلویزیون آشنا شدم. آن زمان 9 سال بیشتر نداشتم، یادم می آید اولین برنامه ای که در تلویزیون دیدم یک فیلم آمریکایی با بازی جان وین بود. در آن زمان کافی شاپ ها یک قرآن شارژ می کردند. و از باطری ماشین به عنوان صندلی بچه استفاده میکردم.منم مثل بقیه بچه ها یه قرآن به شاگرد کافی شاپ میدادم و روی باطری صندلیها میشستم و فیلم میدیدم.یه چایی میخوردیم.حدود 9 ماه بعد من پدر با اصرار من یک تلویزیون RTI هزار تومانی از محل کارش خرید.ما جزو اولین خانواده هایی بودیم که صاحب تلویزیون شدیم. یادم می آید همسایه ها به خانه ما می آمدند و همه با هم تلویزیون تماشا می کردیم.»

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی آشا محرابی

آغاز کار بازیگری بهمن دان

biography bahman dan 03 بیوگرافی بهمن دان بازیگر توانمند سینما و تلویزیون بازی در سریال «بازی پنهان» نقطه قوت بازیگری بهمن دان محسوب می شود.

این بازیگر نسبتا پرکار سینما و تلویزیون فعالیت هنری خود را با تئاتر در گروه آناهیتا آغاز کرد و در نمایش های زیادی ابتدا در نقش های کلاس دوم و سوم و سپس در نقش های اصلی بازی کرد و کم کم توانست مهارت و استعداد خود را ارتقا دهد. . او این را به همگان ثابت کرد و به همین دلیل از دهه 60 توانست به طور حرفه ای وارد تلویزیون شود و برای اولین بار از سال 1371 با بازی در فیلم «هدف» به کارگردانی بهرام کاظمی وارد جرگه بازیگران سینما شد.

بازی در سریال «پنهان بازی» به کارگردانی آقای شاپور نقطه قوت بازیگری بهمن دان محسوب می شود و به گفته خودش بهترین نقشی است که تاکنون بازی کرده است.

بهمن دان در سریال تاریخی «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی نقش حسنعلی منصور نخست وزیر اوایل دهه 40 را بازی می کند که در مقابل مجلس ترور شد.

اثر به یاد ماندنی او «طوفان شن» را نمی توان از خاطره ها حذف کرد. این اثر درباره حمله آمریکایی ها برای آزادی گروگان های سفارت آمریکا در ایران است.

بهمن دان در سال 1385 دوران پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در آثار مهمی به ایفای نقش پرداخته است. او امسال با بازی در 5 فیلم سینمایی و سریال مهم خود را به مردم معرفی کرد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی مهسا مهجور

biography bahman dan 05 بیوگرافی بهمن دان بازیگر توانمند سینما و تلویزیون در سال 1385 بهمن دان دوران پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون سپری کرد.

بازی در فیلم سنگ، کاغذ، قیچی به کارگردانی سعید سهیلی، فیلم کاسه دلها به کارگردانی هوشنگ درویش پور، فیلم حر چی تو بخوای به کارگردانی محمد متوسلانی، سریال تلویزیونی آخرین مربی به کارگردانی غلامرضا از آثار مهم بهمن دان در سال جاری است. صیامی زاده و سریال زیر تیغ به کارگردانی محمدرضا هنرمند محسوب می شود

شاید یکی از مهم ترین قسمت های زندگینامه بهمن دون بازی در سریال زیر تیغ بود. بهمن دان در سال 1385 در سن 48 سالگی در سریال زیر تیغ نقش مهمی ایفا کرد و توانست با مهارت خود آن نقش و خودش را در بین مخاطبان تلویزیون مطرح کند. او در این سریال با هنرمند محمدرضا همکاری داشته است. بهمن دان با بازی در سریال زیر تیغ توانست تجربه بازیگری موفقی را برای خود رقم بزند.

بهمن دان علاوه بر سریال زیر تیغ، در سریال جستجو در شهر در سال 1380 نیز بازی کرده است.بهمن دان این بار با حسن هدایت کارگردان سریال جستجو در شهر و هنرمندانی چون دانیال همکاری کرد. حکیمی، محمد برسوزیان، خسرو دستگیر و عبدالرضا اکبری.

جدیدترین نقش بهمن دان بازی در فیلمی به نام «میز قرمز» با نام جدید «جزیره» به کارگردانی نوید اسماعیلی و تهیه کنندگی غلامرضا آزادی است. تا پایان خرداد ماه راه اندازی می شود. او در این فیلم نقش اصلی را بازی خواهد کرد و شاید پس از مدت ها به سینما بازگردد.

بهمن دان علاوه بر بازیگری در دوبله نیز فعالیت داشته استاولین و تنها تجربه او در عرصه دوبله همکاری با آقای خسروشاهی در فیلم محاکمه بود.

بهمن دان از بازیگری تا کارگردانی

تله فیلم biography bahman dan 06 بیوگرافی بهمن دان بازیگر توانمند سینما و تلویزیون «سالارخان» به کارگردانی بهمن دان آماده اکران در شبکه خانگی شد.

تله فیلم «سالارخان» به کارگردانی بهمن دان آماده اکران در شبکه خانگی شد. وی این تله فیلم را در سال 90 ساخت و علاوه بر کارگردانی در آن نیز حضور دارد. بازیگران زیادی در این تله نقش آفرینی کرده اند. از جمله مارال فرجاد، قائم سالارخان اولین تجربه بهمن دان در ژانر طنز است و تجربه بسیار خوبی بود.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی حمید جبلی

بهمن دان تله همچنین در حال ساخت فیلم دیگری با عنوان حاج باقر خبازباشی است که او و نفیسه روشن در آن نقش آفرینی می کنند و در آن نقش پسر حاج باقر خبازباشی را بازی می کند. این اثر نیز در ژانر کمدی است و هدف از ساخت آن شادی مردم است و در نهایت مهدی کورنگی ساخت موسیقی هر دو تله فیلم را بر عهده داشت.

بهمن دون هم اثری از نیروی دریایی ارتش و روزهای آخر جنگ دارد و دغدغه اش ساخت آن اثر است.

اظهارات بهمن دان درباره علت کم کاری چند سال اخیرش

عکس biography bahman dan 07 بیوگرافی بهمن دان بازیگر توانمند سینما و تلویزیون بهمن دان و هرمز شجاعی مهر

او کیست؟ که من نیستمامروز با عده ای روبرو هستیم که پول می دهند و نقش می خرند و به هر قیمتی به دنبال دیده شدن هستند و این چیزی نیست که امروز ما آن را تایید کنیم و مردم هم آن را دوست ندارند. در نتیجه می آیند و می روند. الان سینما نداریم و بیشتر برای کار در سوپرمارکت ها می رفتند. در واقع فیلم های تئاتری که در سوپرمارکت ها می فروشند و البته هزاران نقد دارند.

با انتخابی نادرست، دلتنگی مخاطب از برخی آثار و نقش هایم را خراب نمی کنم. اگر مواد مخدر قاچاق می کنم پولش از اینها بهتر است اما حاضر نیستم با این نوع کارها شرافت خودم و آنچه را که در این سینما و تلویزیون به مخاطب ارائه کرده ام زیر سوال ببرم. من نفرت انگیز می شوم تا یک فرهنگ ساز! علاوه بر اثر خوب، پولی که می دهند باید تمیز باشد. من بازیگری نیستم که برای پول کثیف کار کنم. من خودم را از سینما بیرون کشیدم و به هیچ قیمتی برای بازی نمی روم.

لیست فیلم های بهمن دن

عنکبوت (1387)

شیرهای جوان (1378)

ویرانگر (1374)

موش (1387)

پرواز بی صدا (1377)

هدف (1373)

حرکت اول (1386)

حماسه قهرمانان (1376)

معمای پادشاه (2014)

سنگ، کاغذ، قیچی (1385)

طوفان شن (1375)

فیلم تلویزیونی چشمان نامرئی (2008)

قصه های دل ها (1385)

متهم (1375)

محاکمه (1377-1378)

هر چه می خواهید (تعطیلات آخر هفته) (2018)

گارد ویژه (1374)

چهل سرباز (1386)

زیر تیغ (1385)

عشق سال های جنگ (2013)

خورشید و زمین (1379-1378)

زیرزمینی (1385)

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

زندگینامه فاطمه گودرزی

سرگذشت: فاطمه گودرزی فاطمه گودرزی 19 تیر سال 1342 در تهران چشم به جهان گشود. …