هفته جهانی شیردهی مادر

%name هفته جهانی شیردهی مادر

هفته جهانی تغذیه با شیر مادر

هدف از برگزاری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر بالا بردن آگاهی همگانی درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر و تشویق مادران به شیردهی برای بهبود سطح سلامت کودکان در سراسر جهان است.

هفته جهانی شیردهی برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ شروع شد و تاکنون در ۱۲۰ کشور توسط یونیسف و شریک‌هایش شامل اتحاد جهانی برای اقدام شیردهی، سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمان‌ها انجام می‌شود. هدف اصلی این رویداد ترویج فرهنگ شیردهی و شیردهی منحصر به فرد برای حداقل شش ماه اول از زندگی نوزاد می‌باشد. در ایران این مراسم برابر با دهم تا شانزدهم مرداد هر سال می‌باشد.

اتحاد جهانی اقدام برای شیردهی (به اختصار WABA) شبکه‌ای ارتباطی بین افرادی است که به صورت جهانی برای گسترش شیردهی و فرهنگ شیردادن اقدام می‌کنند. این گروه با مشکلات از چندین دیدگاه برخورد می‌کنند شامل شیردهی، سلامت مادران و مشاورین شیردهی می‌باشد. در میان تمام مراکز و مؤسساتی که برای پیدایش WABA نقش داشتند، دریک و پاتریس جلیف دو متخصص امور اطفال و تغذیه نوزادان در هویدا کردن و انجام دادن چندین ابتکارهای اولیه نقش بزرگی داشتند.

تاریخچه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر :

در سال ۱۹۹۰ سیاست‌گزاران یونیسف و سازمان بهداشت جهانی، با همکاری دو کشور امریکا و سوئد، از ۷ تا ۱۰ مرداد جلسه‌ایی را در محلی به نام سپدال دگلی اینوچنتی ایتالیا برگزار کردند تا برای تغذیه نوزاد با شیر مادر اصول و استانداردهای جهانی تنظیم کنند. نتیجه این گردهمایی صدور اعلامیه‌ایی بود که به نام محل برگزاری این گردهمایی، به «اعلامیه اینوچنتی» مشهور است و هر سال در سالگرد تصویب این اعلامیه با انتخاب یک شعار برای بالا بردن آگاهی همگان درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر و ترویج آن در سراسر جهان تلاش می‌شود.

برای نمونه شعار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶ «پشتیبانی از مادران برای شیردهی در هر زمان و مکان» ، شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال ۲۰۱۷ «حمایت همه جانبه از مادران برای تداوم تغذیه با شیر مادر» و شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال ۲۰۱۸ «تغذیه با شیر مادر: بنیاد زندگی» بود.

شیر مادر بهترین منبع تغذیه، مقوی‌ترین نوع شیر و تامین‌کننده‌ی امنیت غذایی نوزاد پس از تولد است. شیردهی مادر تغذیه مناسب و مورد نیاز نوزاد را از ساعات اولیه پس از تولد تامین می‌کند و لازم است که تا 2 سالگی تغذیه با شیر مادر برای نوزاد ادامه پیدا کند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که تمام نوزادان پس از تولد لازم است از شیر مادر تغذیه کنند. شیر مادر تا 6 ماهگی مواد و انرژی مورد نیاز نوزاد را تامین می‌کند. پس از آن نوزاد نیاز به انرژی بیشتری دارد که در آن زمان شیردهی از ماه 6 به بعد در کنار مکمل‌ها و مواد غذایی دیگر ادامه پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:  تقویم سال 1400

پس از پایان دوره شیردهی، لازم است کودک از شیر گرفته شود. تغییر کامل غذای نوزاد از شیر مادر به غذای معمول خانواده، قدم مهمی در این فرایند است. در این بازه‌ی زمانی بسیاری از نوزادان دچار سوءتغذیه می‌شوند به همین دلیل حیاتی است که نوزاد غذای مناسب و مطمئنی دریافت کند تا تغییر از شیردهی مادر به غذای معمولی به خوبی و بدون مشکل انجام شود.

اهداف هفته جهانی تغذیه با شیرمادر :

1 – آگاه کردن مردم در مورد ارتباط بین تغذیه با شیرمادر با تغذیه خوب، امنیت غذایی و کاهش فقر

2 – تثبیت تغذیه با شیرمادر بعنوان زیربنای زندگی سالم

3 – مشارکت افراد و سازمانها برای تاثیر بیشتر

4 – تقویت موقعیت برای ترفیع تغذیه با شیر مادر بعنوان بخشی از تغذیه خوب، امنیت غذایی و کاهش فقر

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

13 رجب ولادت حضرت علی (ع)

اسدالله، مرتضى، اميرالمؤمنين از القاب مشهور امام علی (ع) هستند 13 رجب ولادت حضرت علی …