جشن گیاه آوری، روز زمین

%name جشن گیاه آوری، روز زمین

۲ اردیبهشت جشن گیاه آوری؛ روز زمین

روز جهانی زمين پاک هر ساله در 22 آوريل مصادف با 2 ارديبهشت در تمام دنيا برگزار و  به همه مردم روی زمين يادآوری مي شود که نبايد سياره خود “زمين” را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند.

روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است. این روز دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی ( ۲۲ آوریل) و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می‌شود) برگزار می‌شود.

سازمان ملل متحد نیز هر سال در اعتدال بهاری، این روز را جشن می‌گیرد. در خیلی از کشورها روز ۲۲ آوریل هم زمان با 2اردیبهشت روز زمین است و جوامع بسیاری نیز هفتهٔ زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیت‌های زیست محیطی اختصاص می‌دهند.

%name جشن گیاه آوری، روز زمین

روز جهانی زمين پاک هر ساله در 2 ارديبهشت در تمام دنيا برگزار می شود

روز زمین پاک مناسبت سالانه ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شده است. در سال 1969، جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح، ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد.

بیشتر بخوانید:  هفته جهانی شیردهی مادر

یوتانت دبیر کل سازمان ملل( 1962- 1971) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم های سراسر دنیا تبدیل شد. در ایران نیز همزمان با دیگر كشور های جهان هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت ماه به مدت یك هفته در سراسر كشور برپا می‌شود و نخستین روز این هفته ( دوم اردیبهشت ماه ) به نام روز زمین پاک نامگذاری شده‌است.

مسألـه آلودگـی زمیـن یکـی از مسائل عمده محیط زیست و دغدغه عمده ای برای دست اندرکاران محیط زیست در سراسر جهان است. مسأله میزان تولید زباله در سراسر جهان و یافتن محل دفن صحیح و بهداشتی آن از مسائل مهم بخصوص در کشورهای کوچک و در حال توسعه است.

%name جشن گیاه آوری، روز زمین

روز زمین پاک در ایران

بیشتر بخوانید:  ۳۰ فروردین روز علوم آزمایشگاهی، زاد روز حکیم سید اسماعیل جرجانی

فلسفه برگزاری روز زمین، پاک نگهداشتن زمین از آلودگی و پاکسازی آن از آلاینده هاست و آنچه در این روز بر ما واجب است کم کردن حتی ذره ای از آلودگی خود بر این زمین است ولی شاید ایرانیان در برابر این روز مسئولیتی بس بیشتر از سایر ملتها داشته باشند و آن به سبب پیشینه و پشتوانه بزرگی به نام فرهنگ ایرانی است که در جای جای آن احترام به زمین و پدیده های طبیعی را مشاهده میکنیم، قرنها پیش ایرانیان باستان نه تنها به معنی واقعی پاسداری از زمین را تجربه میکردند بلکه روزی را نیز به نام روز زمین جشن میگرفته اند و امروز جهانیان به این نکته رسیده اند که اگر میخواهند فرزندانشان نیز از نعمت زندگی در زمین برخوردار باشند باید اندکی با زمین مهربان تر باشند و روزی را به نام آن کرده اند.

مطابق سالنمای ایران باستان، سومین روز اردیبهشت از سالنمای زرتشتیان و دوم اردیبهشت از تاریخ هجری خورشیدی مطابق با جشن اردیبهشتگان یا گلستان جشن می باشد. نیالودن چهار گوهر «آب ، باد ، خاک و آتش» یعنی آلوده نکردن محیط زیست و پاک نگهداشتن آن و همچنین پاک نگه داشتن تن و جامه و پاکی روان از ویژگیهای این جشن میباشد.

%name جشن گیاه آوری، روز زمین

روز جشن گیاه آوری

بیشتر بخوانید:  روز جهانی دختر

چند توصیه کوچک در جهت حفظ پاکی زمین:

– در صورتی که برای گذراندن تعطیلات یا استراحت به اماکن عمومی، پارک ها و محیط زیست کوهستان یا در پارک مراجعه می کنید حتماً کیسه زباله همراه خود داشته باشید و به فرزندان خود نیز رعایت پاکی محیط را آموزش بدهید.

– حتماً ساعت بیرون گذاشتن زباله را به خاطر بسپارید و سعی کنید در همان ساعت زباله را با پوشش کامل در محل مناسب قرار دهید تا سهم خود را هر چند کوچک در پاکی محل زندگی خود ادا نمائید.

– استفاده از سطلهای زباله در معابر عمومی متأسفانه به اندازه کافی جدی گرفته نمی شود نگاهی به معابر و اطراف زباله دان های عمومی نشانگر این امر است که شعار (شهر ما، ‌خانه ما) اثر لازم را برای شهروندان نداشته است.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

13 رجب ولادت حضرت علی (ع)

اسدالله، مرتضى، اميرالمؤمنين از القاب مشهور امام علی (ع) هستند 13 رجب ولادت حضرت علی …