تفاوت معاملات فیوچرز و اسپاتدر بازار ارزهای دیجیتال

rkjguy9u4jr689yug4509ftkf 300x113 تفاوت معاملات فیوچرز و اسپاتدر بازار ارزهای دیجیتال

تریدر (Trader) بودن، یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان آن‌ را با سرمایه بسیار پایین در بازار ارزهای دیجیتال، شروع کرد. این فعالیت را می‌توان، به عنوان یک منبع درآمد جانبی در نظر گرفت. ترید یا معامله در بازار ارزهای دیجیتال، به معنای خرید دارایی در قیمت پایین و فروش آن در قیمت بالاتر است. البته، در برخی بازارها می‌توان برای سود بیشتر، ابتدا فروش و سپس خرید را، انجام داد. معامله و سرمایه‌گذاری با هم تفاوت‌های بسیاری دارند. ترید ارزهای دیجیتال معمولا در دوره ماهانه تا سالانه انجام می‌شود. تریدرها ممکن است از ترکیبی از تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال در خرید و فروش ارز دیجیتال مورد نظر، استفاده کنند. دو نوع از مهمترین استراتژی‌های ترید در بازار ارزهای دیجیتال، معاملات فیوچرز و اسپات هستند.

3tfj45ujy09u4509yuf5m9otj 300x113 تفاوت معاملات فیوچرز و اسپاتدر بازار ارزهای دیجیتال

معاملات فیوچرز چیست؟

تعریف معاملات فیوچرز (Futures) در بازار ارزهای دیجیتال کمی متفاوت‌تر با تعریف آن در سهام و کالا است. در بازار ارزهای دیجیتال، معاملات فیوچرز، یک روش برای کسب سود از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال، بدون داشتن مالکیت واقعی آن‌ها، است. در واقع، معاملات فیوچرز در بازار رمزارزها به کاربران اجازه می‌دهد تا روی قیمت آینده یک رمز ارز مشخص، اعلام نظر و شرط‌بندی کنند.

در معاملات فیوچرز، می‌توانید علاوه بر افزایش قیمت، از کاهش قیمت یک ارز نیز سود کسب کنید. این اتفاق، بستگی به پوزیشن معاملاتی شما دارد. هنگامی که شما احتمال نزول قیمت یک ارز دیجیتال، به طور مثال بیت کوین، را می‌دهید، باید یک پوزیشن شورت باز کنید. در این صورت، اگر قیمت بیت کوین طبق پیش‌بینی شما پیش رود، از این معامله سود می‌برید. بر عکس، اگر احتمال می‌دهید قیمت یک ارز دیجیتال، مثلا همان بیت کوین، شاهد صعود باشد، باید یک معامله با پوزیشن لانگ باز کنید؛ در صورتی که پیش‌بینی شما درست از آب درآید، سود خواهید کرد و اگر درست نباشد، در معامله فیوچرز خود با موقعیت لانگ یا خرید، زیان خواهید دید و در نهایت به اصطلاح، لیکوئید می‌شوید.

بیشتر بخوانید:  نجات پرنده در حال مرگ با انجام CPR

ویژگی‌های معاملات فیوچرز کدامند؟

قراردادهای آتی به طور معمول در بازارهای معاملات مالی، ویژگی‌های خاص خود را دارند که آنها را از دیگر معاملات متمایز می­کند، تعدادی از این خصوصیات در زیر آمده است:

مدیریت خطر یا ریسک: معاملات فیوچرز می‌توانند به عنوان حفاظی در مقابل ریسک‌های احتمالی معاملات استفاده ­شوند. این نوع معامله برای برخی از معامله گران از جمله کشاورزان مطلوب است، آنها محصولات خود را پیش فروش می­کنند، برای آنکه اطمینان خاطر حاصل کنند که پس از برداشت محصول از ریسک پایین آمدن قیمت در امان هستند. این نوع معامله همان قرارداد آتی است که ریسک بالا در پایین رفتن قیمت را از بین می­برد.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) آیین ملی و مذهبی گل غلتان

استفاده از اهرم: اهرم ، قابلیتی است که در قراردادهای آتی کاربرد دارد. برای نمونه فرض کنید یک معامله‌گر با اهرم 1:2، می‌تواند تا دو برابر اعتبار خود سهام یا اوراق قرضه را با قرارداد آتی خریداری نماید. پس در اینصورت تا دو برابر نیز سود خواهد کرد ولی توجه داشته باشید در محاسبات اشتباه، ضرر او نیز دو برابر خواهد شد.

از آنجایی که، معاملات فیوچرز مربوط به پرایس اکشن‌های یک رمز ارز است و ربطی به خود آن ارز ندارد، با معاملات اسپات (Spot) تفاوت بسیاری دارند.

3tfgjuv45h69yj0it3tfoifjtok5 300x113 تفاوت معاملات فیوچرز و اسپاتدر بازار ارزهای دیجیتال

معاملات اسپات چیست؟

به‌احتمال بالا ممکن است که فکر کنید معامله اسپات (Spot)، روش خاصی از مبادله دارایی است که انجام آن نیاز به داشتن اطلاعات زیادی دارد. اما برخلاف این دیدگاه، معاملات اسپات برای همه‌ی ما شناخته‌ شده‌است. معاملات اسپات، فضایی است که در آن به‌صورت فوری، تحویل کالا و پرداخت هزینه‌ی آن انجام می‌شود. اگر شما در بازار فارکس یا بورس، سهام یک شرکت را خریداری کنید، در همان لحظه و براساس قیمت لحظه‌ای، هزینه‌ی سهام از حساب کاربری شما کاسته می‌شود و به‌حساب فروشنده واریز می‌شود. در طرف دیگر هم سهام خریداری شده به پورتفولیوی شما افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) راه رفتن عبادت کنندگان ژاپنی روی ذغال داغ

در معاملات اسپات، تریدرها در تلاش هستند، با خرید دارایی‌ها، به امید افزایش ارزش آنها در بازار، سود کسب کنند. آنها می‌توانند دارایی‌های خود را پس از افزایش قیمت، برای کسب سود در بازار اسپات به فروش بگذارند.

تفاوت بازار اسپات و بازار قردادهای فیوچرز

پیش‌تر اشاره کردیم که می‌توان معاملات فوری را در بازارهای اسپات با تحویل تقریباً فوری انجام داد.

در دیگر سو، بازار قراردادهای آتی وجود دارد که در آنها هزینه قرارداد در تاریخی در آینده پرداخت می‌شود. در این بازارها، خریدار و فروشنده توافق می‌کنند که در آینده مقدار معینی از کالا را با قیمتی مشخص مبادله کنند. به‌هنگام سررسید قرارداد، فروشنده و خریدار معمولاً به‌جای مبادله دارایی، تسویه نقدی انجام می‌دهند.

پلتفرم موربیت به‌عنوان یکی از صرافی‌های معتبر و قابل اعتماد ایرانی امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در اختیار شما قرار می‌دهد که با سرعت و امنیت کال در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید و رمز ارزهای مدنظر خودتان را خرید و فروش کنید. برای استفاده از این پلتفرم کافی است به وب‌سایت موربیت به نشانی morbit.trade مراجعه کنید و خریدوفروش ارزهای دیجیتال را انجام دهید. همچنین برای دریافت مشاوره و بیان سوالات خود می‌توانید با کارشناسان موربیت در تماس باشید. شماره تماس ما: 021-91004243

مطلب پیشنهادی

آموزش میکاپ نود:

آرایش و میکاپ نود ، یکی از محبوب ترین نوع میکاپی هست که این روزها …