دعای غریق برای حفظ دین و ایمان

%name دعای غریق برای حفظ دین و ایمان

دعای غریق

خواص دعای غریق

دعای غریق دعایی است که از امام صادق(علیه السلام) برای تثبیت اعتقاد در زمان دوری از امام معصوم (ع) و در امان ماندن از خطرات شبهات و تزلزلات اعتقادی و عملی بیان فرمودند.

دعای غریق چیست؟

یکی از دعاهایی که در این عصر وزمان خواندنش سفارش شده است، دعای غریق است.  این دعا برای حفظ دین و ایمان و گرفتارنشدن شبهات وفتنه های آخر الزمان است.

روایات درباره دعای غریق:

امام صادق علیه السلام در یکی از سخنان نورانی خود دعای غریق را برای نجات شیعیان از شبهات و فتنه های عصر غیبت توصیه کردند.

عبدالله بن سنان از امام صادق(ع) روایت کرد که فرمود: به زودی گرفتار شبهه شده و بدون امام(حاضر) می مانید و در آن زمان نجات نمی یابد مگر کسی که دعای غریق را بخواند. گفتم دعای غریق چگونه است؟ فرمود بگوید:

يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِك‏.

ای خداوند! ای رحمان! ای مهربان! ای دگرگون کننده دل‏ها! دل مرا بر دينت پايدار کن

بیشتر بخوانید:  متن روضه روز اول محرم به نام مسلم بن عقیل

عبدالله بن سنان هم گفت: يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ والاَبصار ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ. و عبارت (و الابصار) را به دعا اضافه کردم. سپس حضرت فرمودند: همانا خداوند بلندمرتبه دگرگون کننده قلبها و ديده هاست، ولی تو آنطور که من ميخوانم (و خواندم) بخوان.

نکته ای که در این دعا مطرح است، اولا راه نجات این است که انسان این دعا را زیاد بخوانید، تعبیر به «لاینجو» هست: لَا يَنْجُو مِنْهَا إِلَّا مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ الْغَرِيقِ. پس راه نجات در یک چنین دوران و فتنه هایی این است که انسان این دعا را مکرر بخواند.

سيّد بن طاووس ميفرمايد: شايد مُراد از فرمايش امام در مورد “والابصار بمعني چشم ها” اين باشد که دگرگونی قلبها و ديده ها مربوط به قيامت است، بخاطر اينکه ترس و وحشت در آن روز شديد است؛ ولی ترس در زمان غيبت، از دگرگون شدنِ دلهاست و نَه ديده ها.

مضمون این دعا به نقل از اهل سنت از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) نیز نقل شده است. به نقل عایشه آن حضرت پیوسته این ذکر را بر زبان جاری می ساختند: «يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ».

بیشتر بخوانید:  احادیثی درباره قضاوت و داوری کردن

از ام سلمه نیز سؤال شد بیشترین دعایی که آنحضرت بر آن مداومت داشت به هنگامی که در نزد تو بود چیست؟ وی گفت: بیشترین دعای آنحضرت این دعا بود: «يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ».

و شيخ نعمانی در کتاب الغيبة به سند خود، از حمّاد بن عيسي، از عبد اللَّه بن سنان روايت آورده که گفت: من با پدرم به محضر امام ابوعبد اللَّه صادق ‏عليه السلام شرفياب شديم، پس آن حضرت فرمود: چگونه خواهيد بود اگر در حالي واقع شديد که امام هدايتگر و نشانه آشکاري نباشد (ديده نشود)؟ که از آن حيرت و سرگرداني نجات نيابد، مگر کسي که به دعاي غريق (يا حريق) دعا کند.

پدرم گفت: به خدا سوگند! اين بلاست. پس فدايت شوم! در آن هنگام چگونه رفتار کنيم؟ فرمود: هرگاه چنان شد – و تو آن زمان را درک خواهي کرد – به آنچه در دست داريد [از عقيده راستين] متمسّک شويد، تا آن‏که امر برايتان به خوبي روشن شود.

نتیجه ای که میتوان از دعای غریق گرفت:

از دعای غریق میتوان نتیجه های فراوانی گرفت که به برخی از آن ها در زیر اشاره می کنیم:

۱. غریق یعنی غرق شده و منظور کسی است که به امواج بلا و فتنه های زمان غیبت گرفتار شده و نمی تواند خود را از آن ها نجات بدهد.

۲. در این زمان، خطر غرق شدن در دریای فساد و تباهی هست.

۳. برخی با خیال راحت در این کشتی نشسته اند و نمی دانند از هر سو موجی خطرناک آن ها را احاطه کرده است. از این رو، باید به فکر بود.

۴. نیایش، رمز رهایی است. هم کار کنید و هم از خدا کمک بخواهید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

مناجات با حضرت معصومه (س)

متن مناجات با حضرت معصومه (س) زمانی که دل گرفته اید و آرام و قرار …