بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام چیست ؟

%name بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام چیست ؟

از نظر اسلام بهترین حیوان خانگی چیست ؟

بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام

نگهداری حیوانات در خانه، خصوصیات و ضررهایی دارند شما هر حیوانی را نمی توانید در خانه ی خود نگهداری کنید. نگهداری بعضی از حیوانات در خانه از نظر اسلام مشکل دارد و بعضی دیگر مستحب است. در ادامه با حیوانات مناسب برای نگهداری در خانه و ویژگی های آن ها از نظر علما و قرآن بررسی کرده ایم.

بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام چیست ؟

پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص) درباره رعایت حقوق جانداران، شامل انسان ها و حیوان ها دستورات و قوانینى تعیین کرده اند. این قوانین و مقررات که در 1400 سال پیش، تعیین شده، نشان دهنده توجه اسلام به حقوق تمام جانداران است.

وقتى پیامبر اکرم (ص) به حقوق حیوانات توجه کرده اند، قطعا به حقوق انسان ها هم توجه داشته اند. بنابراین، نسبت هایى که گروهى از غربى ها در حال حاضر به وى مى دهند، نسبتى نادرست و نارواست.

اگر فردی مذهبی هستید خوب است بدانید که در دین اسلام به نگهداری از پرنده ها در خانه توصیه شده است.

پیامبر (ص) فرمودند: حیواناتی را در خانه نگهداری کنید، تا شیاطین به جای اینکه به فرزندانتان مشغول شوند به آن ها مشغول شوند.

مکتب حضرت محمد (ص)، دو بخش دارد: یکى کتاب (قرآن مجید) و دیگرى سنت (گفتار و رفتار عملى) پیامبر خاتم. در این مکتب، درباره حیات موجودات زنده و برآوردن نیازهاى حیاتى آن ها سفارش هاى خاصی شده است.

%name بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام چیست ؟

نگهداری از حیوانات خانگی

خداوند سبحان، خودش فراهم کردن روزى آن ها را بر عهده گرفته، و در قرآن مجید، تمام جنبندگان، پرندگان و چرندگان را «امت» هایى همانند جوامع انسانى دانسته و فرموده است:

وَ ما مِنْ دَابَّة فِى الاَْرْضِ وَ لا طائِر یَطِیرُ بِجَناحَیْهِ إِلاّ أُمَمٌ أَمْثالُکُمْ ما فَرَّطْنا فِى الْکِتابِ مِنْ شَیْء ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ؛ (آیه ی 38 سوره ی انعام)

و هر جنبنده ای در زمین و هر پرنده ای در هوا که به دو بال پرواز می کند همگی طایفه هایی مانند شما (نوع بشر) هستند. ما در کتاب (آفرینش، بیان) هیچ چیز را فرو گذار نکردیم، آن گاه همه به سوی پروردگار خود محشور می شوند.

در آیه دیگرى به فراهم کردن نیازهاى ضرورى و احتیاج هاى حیاتى حیوان ها اشاره کرده و آن را در کنار انسان ها ذکر نموده و فرموده است:

وَ کَأَیِّنْ مِنْ دَابَّة لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللّهُ یَرْزُقُها وَ إِیّاکُمْ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ؛ (آیه ی 60 سوره ی عنکبوت)

و (در کار رزق به خدا توکل کنید نه بر سعی خود که) چه بسیار حیوانات که خود بار روزی خود نکشند، خدا (بدون هیچ کوشش) به آنها و هم به شما روزی می رساند، و او شنوا (ی دعای محتاجان) و دانا (به احوال بندگان) است.

در کتاب این رسول رحمت (ص)، هر گونه آزار و اذیت کردن حیوان ها، مانند بریدن گوش و دُم و … ؛ کارى زشت و شیطانى شمرده شده است :

وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّیَنَّهُمْ وَ لَ آمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَ آمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللّهِ وَ مَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطانَ وَلِیًّا مِنْ دُونِ اللّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبِیناً؛ (آیه 119 سوره نساء)

و سخت گمراهشان کنم و به آرزو (های باطل و دور و دراز) درافکنم و دستور دهم تا گوش حیوانات ببرند (که اینها نصیب بتهاست) و امر کنم تا خلقت خدا را تغییر دهند، و (ای بندگان بدانید) هر کس شیطان را دوست گیرد نه خدا را، سخت زیان کرده، زیانی آشکار.

بیشتر بخوانید:  مدل سفره عقد جدید

در این سه آیه، به سه نکته بسیار مهم و حیاتى اشاره شده است :

حقوق حیوان ها در سیره و سخن پیامبر (ص) و … .

اول، آن که همه ی موجودات، شبیه انسان نظام اجتماعى دارند. البته با توجه به تفاوت هاى ذاتى انسان و حیوان، ساختار اجتماعى آنان نیز با هم فرق دارد، اما با وجود این تفاوت ها، حیوان ها هم جوامع حیوانى دارند.

دوم، این که روزى و رزق هر دو (انسان و حیوان) بر عهده خدا مى باشد، چنان که تصریح شده است: «الله یرزقها و ایّاکم». بنابراین، کتاب خدا و معجزه جاوید حضرت محمد (ص) عنایت ویژه اى به نیازهاى حیاتى حیوانات دارد، به گونه اى که آن را در کنار نیازهاى حیاتى بشر آورده است.

سوم، این که ناقص کردن و بریدن اعضاى حیوانات از جمله گوش، بینی و … را، کارى شیطانى شمرده است و از آزار و اذیت حیوان به عنوان کارى شیطانى و وعده اى ابلیسى نام برده و از آن به عنوان خسارتى بزرگ یاده کرده است.

نباید فراموش کرد در آموزه های اسلامی رعایت حقوق حیوانات از جمله حق حیات و عدم اذیت و آزار حیوانات خانگی به عنوان یکی از شاخصه های سفارش ائمۀ اطهار مبنی بر نگهداری و مراقبت از این حیوانات مورد تأکید قرار گرفته است.

لذا در آموزه های دینی کشتن حیوانات و سلب حیات از آنها از پلیدترین اعمال شمرده‌ شده است، همان گونه که امام صادق (ع) فرمود: « اقذر الذنوب ثلاثة: قتل البهیمة …. » کشتن حیوان از پلیدترین گناهان است.

خلاصه در مورد رعایت حقوق حیوانات به ‌ویژه حیوانات خانگی می توان به‌ حق اذیت و آزار ندیدن، حق تولید مثل، حق عدالت در برخورد با حیوان و دوری از رفتار زشت و نفرت انگیز، حق اختصاص جایگاه و استراحتگاه برای حیوان، و نیز حق بهداشت برای پاکیزگی حیوان و نیز حق تأمین غذا و آب برای سرپرستی مطلوب به حیوان اذعان نمود.

بنابراین می توان تلاش و کوشش دین به حفظ جان حیوانات را به عنوان یکی از ویژگی های سفارش پیامبر (ص) و امامان معصومین علیهم السلام مبنی بر نگهداری از حیوانات خانگی مدنظر قرارداد.

نگهداری حیوان برای دفع بلا :

مبحث رفع بلا از اهل خانه از مهمترین کارکردهای نگهداری حیوانات خانگی است که در آموزه های دینی بیان شده است، به عنوان نمونه در حدیث معتبر از امام صادق (ع) نقل شده است که خروس بال گشاده سفیدى که در خانه باشد آن خانه و هفت خانه دور آن خانه را از بلاها نگاه مى دارد.

%name بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام چیست ؟

حیوانات سفارش شده از نظر اسلام در خانه

توصیه های پیامبر اکرم (ص) درباره ی نگهداری حیوانات در خانه :

بیان شده است که فردی نزد پیامبر (ص) آمد و از ترس خود شکایتی کرد و از پیامبر(ص) درخواست کمک کرد و پیامبر (ص) به وی توصیه کردند که از یک جفت کبوتر نگهداری کن. همان گونه که بیان شد روایات بسیاری در این باره آمده است. توصیه های بسیار زیادی درباره‌ی نگهداری از کبوتر آمده است که هر یک از پیامبران کبوترانی را برای آرامش روح و روان در منزل نگهداری می کردند.

بیشتر بخوانید:  ایده هایی برای ساخت عروسک روسی

حدیث های بسیاری در دین مبین اسلام درباره‌ی نگهداری از بهترین حیوان خانگی بیان شده است، از جمله آنکه حضرت محمد (ص) در وصف لانه پرندگان می فرمایند: لانه پرندگان برای پرنده های آن امنیت و حرمت دارد، مبادا شب هنگام به لانه ی آن ها دست درازی کنید.

امام علی (ع) فرمود: بال زدن کبوتران شیاطین را می راند.

نکاتی دیگر در مورد نگهداری از بهترین حیوان خانگی :

در جای دیگر پیامبر فرموده اند؛ اگر کبوتری در خانه شما لانه ای ساخت، موجب آزار و اذیت آنها نشوید. در دین اسلام پیامبران، مردم را به نگهداری و مراقبت از چند نوع حیوان توصیه‌ کرده‌اند. از جمله آنکه حضرت محمد (ص) پرورش و مراقب از سه حیوان را موجب آبادی و رونق اهالی خانه دانسته اند.

آن حیوانات عبارتند از: گربه، کبوتر و خروس. همچنین نگهداری حیوانات در منزل شامل نفقه دادن، خوراک دادن، طعام دادن و بهداشت درمانی را نیز از منظر دین اسلام، شامل شده و بر آن بسیار تأکید شده است.

علاوه بر آن امام کاظم (ع) به نگهداری حیواناتی چون کبوتر، مرغ و بزغاله نیز اشاره کرده است.

روایتی از حضرت محمد (ص) نقل شده است که از حیوان خانگی مراقبت کنید چرا که شیاطین مشغول حیوانات شما شده و کودکان شما از شر شیاطین محفوظ خواهند ماند.

%name بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام چیست ؟

بهترین حیوانات خانگی از نظر اسلام

نظر دین اسلام در مورد نگهداری از سگ و خوک :

دین اسلام حیواناتی مانند سگ و خوک را نجس می داند و نجاست آن ها را به گونه ای بیان کرده که با پاک کننده ای پاک نمی شوند. همچنین نجاست این دو حیوان، از تماس با شی و یا عنصر دیگر انتقال داده می شود. به این معنا که در اثر برخورد سگ با چیزی آن عنصر آلوده و نجس می شود.

از سوی دیگر وجود باکتری و ویروس هایی در بزاق دهان حیوان باعث بخش عمده ای از نجاست آن شده است. گفته شده است اگر ظرفی را سگ زبان بزند بایستی آن ظرف را برای تمیز شدن به مراتب با خاک تطهیر کرد.

همچنین وجود ویروس هایی در بدن سگ و خوک باعث پدید آمدن امراضی در بدن انسان می شود و احکامی درباره آن بیان شده است.

نگهداری از سگ نگهبان از نظر دین اسلام :

امام صادق (ع) در مورد سگ نگهبان فرموده است که اگر در خانه ای سگ و یا سگ هایی نگهداری شود، فرشتگان به آن خانه نمی آیند مگر آنکه سگ، نگهبان خانه باشد. از سوی دیگر نگهداری سگ در منزل به دلیل سروصدا که موجب آزار همسایگان می شود نهی شده است. ناگفته نماند که دین اسلام نگهداری سگ را به جهت نگهبانی، پاسبانی و شکار منع نکرده است.

%name بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام چیست ؟

نگهداری سگ و خوک در خانه از نظر دین اسلام

توصیه به نگهداری گوسفند از نظر اسلام :

نگهداری گوسفند در خانه به دلیل برکت آن نیز توصیه شده است.

از حضرت صادق (ع) بیان شده است که هر که گوسفندی را نگهداری کند، خداوند روزی آن خانه را فزونی بخشد و به اهل خانه برکت بسیار می دهد.

از امام باقر (ع) نقل شده است که هر صاحب خانه ای که از گوسفند شیرده محافظت نماید، ملائکه صاحب خانه را به جهت افزایش برکت در نزد خداوند یاد می کنند.

بیشتر بخوانید:  شیک ترین دسته گل عقد محضری

پیامبر اکرم (ص) به عمه خود فرمودند: «که چه مانع است تو را از آنکه در خانه خود برکتى نگاه داری؟ گفت: یا رسول اللّه برکت کدام است؟ فرمودند: گوسفندى که شیر دهد. هر که در خانه او گوسفند شیرده یا بز شیرده یا گاو شیرده باشد باعث برکت خانه او مى شود.»

عبدالله بن سنان از امام صادق علیه السلام نقل مى کند که فرمود:

«اذا اتخذ اهل بیت شاة أتاهم الله ارزاقهم وارتحل عنهم الفقر مرحلة. فاذا اتخذو شاتین أتاهم الله بارزاقها وزادفى ارزاقهم وارتحل الفقر عنهم مرحلتین و ان اتخذو ثلاثة أتاهم الله بارزاقها وارتحل عنهم الفقر رأساً»

هرگاه اهل خانه اى، گوسفندى در اختیار گیرند خداوند، روزى آن را به ایشان بدهد و در روزیشان بیفزاید و فقر و ندارى، یک درجه از آنان دور شود. و هرگاه دو گوسفند در اختیار گیرند، روزى آنها را به ایشان بدهد و در روزیشان بیفزاید و فقر، دو درجه از آنان دور شود و اگر سه گوسفند در اختیار گیرند، روزى آنها را به ایشان بدهد و فقر، به کلى از آنان رخت بربندد.

پیامبر (ص) فرمود: بودن گوسفند در خانه باعث می شود که هفتاد در فقر از بین برود.

همچنین پیامبر (ع) فرمود: بودن گوسفند در خانه باعث برکت می شود و همچنین بودن گربه هم در خانه باعث برکت می شود. یک گوسفند، یک برکت دارد و دو گوسفند دو برکت دارد و سه گوسفند برکات زیادی دارد.

همچنین ایشان فرمود: گوسفند از حیوانات بهشتی است.

%name بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام چیست ؟

نگهداری گوسفند در خانه باعث برکت می شود

نگهداری خروس از دید اسلام :

امام رضا (ع) برخی از خصوصیات خروس را برگرفته از انبیاء دانسته و می گوید خروس دارای پنج ویژگی است و آن ویژگی ها عبارت اند از؛ 1- شناختن اوقات نماز 2- غیرت 3- شجاعت 4- بخشش زیاد 5- زیاد جماع نمودن.

پیامبر (ص) نیز در مورد خروس فرموده اند: هرگاه صدای خروس را شنیدید بدانید که او فرشته ای را دیده است، پس از خداوند در آن لحظه حاجت طلبید. نگهداری از خروس در منزل از سوی پیامبر اکرم نیز تأکید شده و توصیه کرده اند که نگهداری از خروس شما را از کافر، کاهن و سحر کننده رها ساخته و در امان می سازد.

پیامبر (ص) فرمود: هرگاه صدای خروسی را شنیدید بدانید که او فرشته ای را دیده است، پس از خدا حاجت خود را بطلبید و به او توجه کنید و هنگامی که صدای الاغی را شنیدید، پناه ببرند به خدا از شر شیطان که آن الاغ، شیطانی را دیده است.

پیامبر (ص) فرمود: کسی که خروس سفید را در خانه نگهداری نماید از سه شر در امان خواهد بود: 1- از کافر 2- از کاهن 3- از ساحر.

نگهداری گربه در خانه از نظر دین اسلام :

گربه ازجمله سه حیوان برتری است که برای شناخت بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام باید در بحث مراقبت از آن یادکرد. درباره‌ی نگهداری گربه از امام صادق (ع) نقل شده است که گربه عضوی از اعضای خانواده محسوب می شود و باید با آن با مدارا رفتار کرد. از سوی دیگر از نگاه اسلام، خرید و فروش گربه و معاملات مالی حاصل از سود آن ایرادی ندارد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

بوی بد کولر آبی چگونه از بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟ به وجود آمدن …